Τα ναυάγια που συγκλόνισαν την Ελλάδα - Τροχοκίνητο ατμόπλοιο πλοίο Πατρίς, 24 Φεβρουαρίου 1868


Ήταν ένα Εγγλέζικο ατμόπλοιο μήκους 200 περίπου ποδών και ισχύος 120 ίππων(!) με ρόδες στα πλάγια όπως στα ποταμόπλοια, και με συνδυασμένη χρήση πανιών. Χτύπησε στην ύπουλη ξέρα (ακόμα και σήμερα στην εποχή του GPS & των Chart Plotter ανέμελα πλεούμενα την πετυχαίνουν ) και βούλιαξε γρήγορα χωρίς θύματα εκείνη την κρύα νύχτα του Φεβρουαρίου 1868.

Το επιβατικό ατμόπλοιο «Πατρίς» ήταν ένα από τα πλοία της Ελληνικής Ατμοπλοϊκής Εταιρίας, της πρώτης ακτοπλοϊκής εταιρίας που ιδρύθηκε στην Ελλάδα.

Τα Τροχήλατα πλοία είναι από τα πρωία μηχανοκίνητα πλοία που έφτιαξαν οι άνθρωποι και έμοιαζαν με τα γνωστά σε όλους ποταμόπλοια. Μάνο που ήταν δυνατότερα, πιο σκληρές κατασκευές και πιο “θαλασσινά σκαριά ώστε να ταξιδεύουν στην όχι πάντα ήρεμη θάλασσα.

Το ΠΑΤΡΙΣ κατασκευάστηκε κατόπιν παραγγελίας του πρώην βασιλιά ‘Οθωνα, στην Αγγλία (στα ναυπηγεία C. Lungley & Co, Deptford, στον ποταμό Thames, το 1859 και παρελήφθη το 1860). Ήταν ένα πολυτελές πλοίο, σιδερένιας κατασκευής, μήκους 217 ποδών, πλάτους 28 ποδών, 787 κόρων, 700 τόνων και 180 ίππων. Έκαιγε κάρβουνο που τροφοδοτούσε την ατμομηχανή, η οποία κινούσε τους δύο τροχούς του. Διέθετε ωστόσο και ιστία.

Η αρχική του ονομασία ήταν Όθων, προς τιμήν του τότε βασιλέα της Ελλάδας Όθωνα.Μετονομάστηκε σε Πατρίς και παραδόθηκε στην Ελληνική Ατμοπλοϊκή Εταιρεία. Μήκους 217 ποδών, πλάτους 27.5 ποδών, 787 κόρων, 641 τόνων (επίσης αναφερόταν και ως 800 τόνων), 180 ίππων.

Στις 23 Φεβρουαρίου 1868 το ατμόπλοιο Πατρίς αναχωρεί από τον Πειραιά με 400 επιβάτες και τελικό προορισμό την Σύρο. Κατά τις βραδυνές ώρες ,από λάθος υπολογισμό του καπετάνιου και του πηδαλιούχου το Πατρίς προσκρούει σε ξέρα στην θέση Κούνδουρος της Κέας και βυθίζεται χωρίς ανθρώπινες απώλειες!

Σε ρεπορτάζ εκείνης της εποχής στην εφημερίδα Αλήθεια αναφέρεται σαν αιτία του ναυαγίου η αμέλεια του καπετάνιου.

Το πλοίο το βράδυ της 24ης Φεβρουαρίου 1868 παρεξέκλινε από την πορεία του και βρήκε στην ύπουλη ξέρα. «Οι επιβάτες ήταν πολυπληθείς, σχεδόν 500. Γενική κατόπιν επήλθε ταραχή και σύγχυσις, πλην όποιο αίσχος! Οι ναύται του ατμόπλοιου αντί να προσπαθήσωσιν όπως χείρα αρρωγόν προσφέρωσιν εις τους δυστυχείς επιβάτας, λαμβάνοντας τας λέμβους του ατμόπλοιου, εξώρμησαν εις την ξηράν… Ευτυχώς μικρόν σκάφος των μηχανικών του ατμοπλοίου εχρησίμευσεν εις αυτούς…»

Πολλές εφημερίδες αναφερόντουσαν τότε στο γεγονός.
«Εκ των ωραιότερων, εάν μη το άριστον, των ατμόπλοιων της Ελληνικής Ατμοπλοϊκής εταιρίας, η Πατρίς, εναυάγησεν….» ανέφεραν όλες οι εφημερίδες και ζητούσαν εξηγήσεις για το δυστύχημα. Η θάλασσα ήταν ελαφρώς ταραγμένη και τα νερά γνωστότατα, η ζυγαριά έδειχνε να γέρνει κατά του καπετάνιου.

«Μέγα δυστύχημα αννηγγέλθη χθες εις την πρωτεύουσαν. Το ωραιότερον ατμόπλοιον της ελληνικής ατμοπλοικής εταιρίας, η «Πατρίς», μεταβαίνων εκ Πειραιώς εις Σύρων, εκτύπησεν επι ύφαλων έξωθεν της Κέας και διερράγην απωλέσθη.»
Εφημερίδα «ΑΥΓΗ» 24 Φεβρουαρίου 1868

Η εφημερίδα ΑΙΩΝ δημοσιεύει όλη την αναφορά του καπετάνιου και αναμένει το πόρισμα, αναζητούνται οι υπεύθυνοι.

Για την ιστορία, να αναφέρουμε ότι υπάρχει ένα ακόμη ναυάγιο ατμόπλοιου με το όνομα Πατρίς, το οποίο συνέβει το 1927. 

Πηγή: Φάρος του Πνεύματος

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια